Oslob

31 mei 2019 - Lapu-Lapu City, Filipijnen

Hallo allemaal,

Ons laatste dagje alweer hier vandaag wat zijn de 3 weken voorbij gevologen! Al hadden we vandaag een hele drukke planning hier is veel van in de soep gelopen.. ik zal even heel het verhaal met jullie delen.

Vanochtend om 5:30 stonden wij klaar om opgehaald te worden met bagage en al. We zouden dan naar een strand gebracht worden waar wij met een boot over zouden varen naar Oslob. In Oslob stond iemand op ons te wachten die voor ons de tickets had voor het zwemmen met de walvishaaien en zou verder de hele dag onze tour guide zijn.

Nou werden we om 5:45 keurig netjes opgehaald en afgezet op het strand. Maar hier moesten we met de koffers op ons hoofd door het water naar een klein roeibootje! Om vervolgens over te stappen op een iets wat grotere boot.. fijn met koffers van 20 kilo maar goed dit ging gelukkig nog allemaal goed. Onze boot werd natuurlijk weer zo vol mogelijk geladen als kan maar prima wij zaten.

Om 7 uur vertrok de boot naar Oslob waar we maar liefst 3 uur over gevaren hadden! Een stijve kont en een hele volle blaas als gevolg. Vervolgens werd de boot meters van de kust stil gelegd en werd er gevraagd die met de walvishaaien wilde zwemmen. Dit was een meerder deel van de boot maar wij hadden al betaald en moesten dus hoe dan ook naar de kust ook met onze koffers om later door te reizen. Iedereen kon van de boot af springen en gaan zwemmen en wij stonden daar met een heet hoofd omdat wij naar de kust moesten voordat wij ook konden zwemmen!

Na alle boel op stelte te hebben gezet zouden ze een klein bootje voor ons regelen die ons naar de kust zou brengen (er waren btw nog 15 andere mensen met koffers die ook naar de kant moesten) yes de boat is coming. 1 uur later nog geen boot ondertussen wel 3 keer een bootje waar nog geen halve koffer in mee kon en die iedere keer terug werd gestuurd voor een groter bootje. En onder tussen waren alle andere mensen lekker met de walvishaai en het zwemmen en stonden wij ons enorm op te fokken. Eenmaal toen al deze mensen waren uit gezwommen konden wij eindelijk met de boot naar de kant waarna er een flinke golf in het kleine bootje over mijn koffer heen sloeg.

Eenmaal aan de kant om 11:00 zagen we onze gids. En ja hoor na 11:00 is het zwemmen met walvishaaien voorbij dus konden wij helemaal niet meer met ze zwemmen! Het stoom kwam zo wat uit me oren maar goed nu kan ik er wel weer wat vrede mee hebben. Zeker als ik zag hoe iedereen achter de beesten aan zwom en dat ze gelokt werden met voedsel. Dan maar door naar de kawasanfalls wat we ook nog hadden gepland. Na 1,5 uur rijden komen we daar aan. Een prachtige omgeving en mooie wateren. Het water was enorm koud dus we hebben maar even gezwommen en zijn toen al weer gegaan. We waren namelijk ook erg benieuwd naar ons laatste hotel want dit zou erg luxe zijn! Helaas moesten we hiervoor nog 5 uur rijden.

Maar wat is het de moeite waard! Een prachtig hotel met een eigen strand en afgezet stuk zee 😍 het is hier nu 6 uur savonds dus vanavond eten we hier een hapje. Morgen staan we lekker vroeg op om hier nog even te genieten want om 12 uur moeten we uitchecken om naar het vliegveld te gaan.

Wat hebben wij een onwijs gave en onvergetelijke vakantie gehad. Wij kijken hier zo fijn op terug en wie weet doen we ooit nog eens zo'n mooie reis. Maar nu staat eerst ons nieuwe huis weer op nummer 1. Helemaal opgeladen gaan we hier weer mee aan de slag.

Liefs,
Juul