De kids

8 februari 2017 - Manilla, Filipijnen

rond 12 uur komen de eerste kindjes binnen lopen, hier hebben we ons zo op verheugd eindelijk ontmoeten we ze. Alle kindjes begroeten je door middel van je hand te pakken en deze tegen hun voorhoofd aan te houden, het is heel schattig om te zien! wanneer de kindjes binnen komen is prioriteit 1 dat ze allemaal goed te eten krijgen en prioriteit 2 is een goede douche nemen! De kindjes zijn verplicht om te douchen wanneer ze binnen komen. sommigen kindjes hebben namelijk al dagen niet gedoucht..

De eerste kindjes die klaar zijn daar hebben wij wat leuks voor! We hadden een soort kwartet spelletje bij en dit begrepen ze direct! Heel leuk om te zien :D Ook hebben we punch ballonnen opgeblazen, de kinderen kunnen hun geluk niet op! wat zijn ze blij! zelfs 'house mom Susan' was dol gelukkig mee aan het spelen haha! (zij leefden voorheen ook op straat). Nadat de kinderen klaar waren met spelen werden de knopen uit de ballonnen gehaald zodat ze deze later nog eens konden gebruiken, Lisanne en ik begrepen er niets van dit hebben wij nog nooit gezien! Maar dit laat wel zien hoe zuinig ze met spullen zijn.

Om 1 uur krijgen de oudste kinderen les over normen en waarden, dit is voornamelijk in het Engels dit is goed voor de kinderen ze doen namelijk hard hun best om Engels te leren en dit gaat ze dan ook al goed af! De jongste kinderen krijgen les over Jezus, ze zingen een liedje over jezus met een dansje erbij. Later bekijken ze filmpjes over jezus.

Nadat alle kinderen les hebben gehad over het nodigen begint de art klass, tijdens deze les gaan de kinderen tekenen wat ze die dag hebben geleerd. Zo zie je dat ze het goed hebben onthouden en dat ze daadwerkelijk iets hebben geleerd. De meeste kinderen uiten hun gevoelens dan ook in kunst. Bizar om te zien hoe mooi een kindje van 4 jaar kan tekenen het is prachtig! Dit is ook iets waar ze ook echt van genieten.

om half 5 is alles afgelopen en gaan de kinderen naar huis, alle kinderen krijgen geld mee naar huis om een taxi richting huis te nemen. Alleen gaan deze kinderen niet naar huis met de taxi.. het geld bewaren ze namelijk voor mama en papa, zelf lopen ze 3 uur lang naar huis en dit zelfs op bloten voetjes want hun slippers verkopen ze ook.. Ieder kind krijgt een zak rijst, wat groente en iets lekkers mee naar huis voor het gezin. Dit is heel goed geregeld.

Het is goed dat de kinderen naar huis gaan, maar toch heb ik hier wel een dubbel gevoel bij. De wijken waar ze wonen zijn vaak niet veilig en de hygiëne is verschrikkelijk. Het liefst zou ik ze allemaal hier in huis nemen, gewoon puur dat je weet dat ze veilig zijn en dat er niets met ze kan gebeuren.. ik ben dan ook blij als ik ze vrijdag weer kan zien! Zodat je weet dat alles goed is met ze. Er zijn veel kinderen met grote littekens op hun lijf, op hun armen, benen en voeten. Op de armen is voornamelijk zelf beschadiging. Er had zelfs een meisje een woord in haar arm gesneden, verschrikkelijk om te zien..

Onze stage dagen zijn verder bijzonder luxe, we beginnen om 9 of om 10 uur en morgen mogen we zelf bepalen hoe laat we beginnen.. Een paar dagen vrij nemen is zelfs geen probleem. Het is ook wel hard nodig dat je goed uitrust, de heftige verhalen en de kids vragen dan ook veel energie. Ik kijk uit naar Vrijdag dan komen alle kindjes weer naar acap!

1. Jan:
    8 februari 2017
    Wat mooi Juul. En wat fijn dat jullie hun leven voor even beter kunnen maken.
  2. Corine Kuijpers:
    8 februari 2017
    Wat leuk om je verhalen te lezen Juul. Wat een dankbaar werk wat je daar doet he. Maar wat treurig hoe de kinderen/mensen daar leven. Wat hebben wij het dan toch ontzettend goed. Succes nog met alle dingen die je doet daar en ik blijf je natuurlijk volgen. Groetjes Corine
  3. Frauke:
    8 februari 2017
    Dat is een dag die goed voldaan is!! Wat zullen de kindjes blij zijn met jullie komst. hopelijk fijne dagen die ze wat warmte geven. X
  4. Ellen:
    9 februari 2017
    Prachtig mooi om te lezen!!
  5. Larissa:
    11 februari 2017
    Jij maakt het verschil voor die kindjes! Leuk om je verhalen te lezen meid. Knap Juul, ga zo door kanjer!