uitstapje en eerste stagedag

6 februari 2017 - Manila de Bugabus, Filipijnen

Hallo allemaal!

Gister zijn Lisanne en ik samen met Jonalyn een student die ook bij acap is erop uit geweest! Wat hebben we veel indrukken gehad :o We zijn eerst met een busje dat van armoede uit elkaar viel naar een plaats gereden waar weer andere busjes stonden te wachten, vanaf hier gingen we in de gele taxibusjes deze waren gelukkig alweer iets steviger! Je ging hier met een stuk of 15 man in, in Nederland zou je hier met 8 man in gaan... lekker knus dus!

Eenmaal aangekomen bij the Mall of Asia keek ik mijn ogen uit, wat is dit groot!! Het zal jullie dan ook niet verbazen dat we daar verdwaald zijn... haha! Als je the Mall of Asia uitloopt kom je bij de kust, je hebt hier geen strand alleen een boulevard. Toch was het leuk om de zee even gezien te hebben! Op de boulevard is een soort van kermis, je hebt er verschillende attracties. Er was een heel groot reuzenrat dit had ook een speciale naam, alleen zou ik niet meer weten wat die naam was... grappig om te zien is dat iedereen hier met paraplu’s rondloopt tegen de zon. Ik ben blij dat ik hem niet nodig heb voor de regen!

We hebben ongeveer 3 uur rondgelopen bij the Mall of Asia en we hebben ook een grote kerk bezocht. Ze zijn hier echt heel erg gelovig, ze zijn hier allemaal Katholiek. Bij de kerk in de buurt zat ook een ja je hoort het goed een schaatsbaan! ik was hier heel verbaasd over.. ik had niet verwacht dat je die hier tegen zou komen! Hierna zijn we teruggegaan naar ons appartement, dit keer wel met een betere taxi. Je betaalt hier voor een luxe taxi 1,- per persoon voor 1 uur rijden. Was dit in Nederland ook maar zo!

Lisanne en ik hebben nog even heerlijk van het zonnetje genoten op ons balkon en zijn toen boodschappen gaan doen. We wilden hetzelfde maken als de dag ervoor dus we hoefden alleen nog maar wat vlees te halen. Rijst en groente hadden we nog genoeg namelijk! In ieder geval dat dachten we… toen we de zak met rijst tevoorschijn haalden zag je geen rijst meer... alleen een krioelende menigte MIEREN!! Bah bah zoveel mieren heb ik nog nooit gezien we hebben de hele avond overal jeuk gehad! Een goede les voor ons, GEEN eten meer buiten de koelkast of goed afsluiten. Toen hebben we alleen groente met vlees gegeten. Vandaag nieuwe ronde nieuwe kansen. Gister heb ik wel lekker warm kunnen douchen! Wel op de ouderwetse manier, pannen water opgewarmd, in een teiltje gedaan. En vervolgens met een kopje elke keer over me heen gegooid. Alles beter dan een koude douche! Haha

Vandaag was het zover onze eerste stage dag! Toen we aankwamen op acap was didit er ook. We hebben even wat gekletst en bedacht wat we het besten konden gaan doen in de weekenden, nou wij hebben aan 10 weken niet genoeg als het aan didit ligt! Er is hier zoveel te doen. Op de maandag hebben wij kantoor dag en moeten wij de boekhouding doen. Leuk als het meeste in het Filipijns staat! Maar gelukkig komen we er wel uit en leer je de kinderen kennen, we moeten namelijk hun dossiers digitaliseren. lekker veel werk als je 81 dossiers hebt! Hier zijn we komende maandagen wel even zoet mee.

Gelukkig is het erg gezellig op kantoor samen met Rhea, Jonalyn en Housemom Susan! Ze hebben ons vandaag veel geleerd over de delicatessen hier... ik weet niet of mijn maag het aan kan maar ik ga zeker alles proberen! Bizar om te horen dat ze hier maar 7,- per dag verdienen. Dit is 200,- in de maand voor volwassenen, zo bizar! En wij maar zeuren dat het minimumloon in Nederland omhoog moet! Nu ik dit weet ben ik heel blij met mijn loon!

Bij ons is het ondertussen alweer 16:30 en onze stage dag zit er bijna op. We gaan straks weer boodschappen doen en lekker koken. Savonds hebben we niet veel op het programma maar dat komt nog wel. Nog steeds een beetje wennen aan alles!

1. Frauke:
    6 februari 2017
    Ziet er goed uit juul, eerste dagje zit erop veel indrukken! Vanavond lekker rustig aan. X
  2. Jan:
    6 februari 2017
    Wat een leuke plek. Met lieve mensen
  3. Lise (ROC):
    6 februari 2017
    Dag Juul, wat leuk om te lezen wat jij en Lisanne beleven! Nog heel veel plezier en mooie/leerzame momenten!
    Groetjes!
  4. Nelleke:
    6 februari 2017
    Klinkt goed Juul. Als ik het zo lees vliegen die 10 weken heel snel om. Werk ze morgen.
  5. Renate:
    6 februari 2017
    Veel plezier en genieten daar Juul!
  6. Stephanie:
    7 februari 2017
    Leuk om je zo te volgen daar Juul! Geniet er lekker van!
    Steef